Gunung Tahan

Penang Bird Park

Brecon Beacon

Bukit Panorama

Rainbow Waterfall

University of Liverpool

Blog Archive

Instagram @ mr.leanny

Lata Mentagan? Memang la aku x pernah dengaq. Lagipun aku bukan berasal dari kawasan berdekatan. Tapi yang x biasa dengaq lah yang aku nak pegi tengok. Kelainan dan masih terjaga seperti hutan dara amat diharapkan.

Dari awal masuk hutan sehingga keluar semula, wow i love it. Masih terjaga dan masih suci dari pencemaran. Terutama sampah sarap dari yang suka  berkelah atau berkhemah. Bagus jugak sebab x ramai yang masuk. Jadi x lah tercemar, pada masa akan datang nanti guide boleh la terapkan dan bertegas kepada sesiapa saja yang masuk untuk bawak segala jenis sampah dari hasil lawtan pada masa tersebut. 

Untuk masuk sehingga kolam yang teratas, eloklah dapatkan khidmat pemandu arah tempatan. Boleh hubungi En Akmal atau En. Seli di 013-300492 atau 019-9655325.


Pintu masuk Lata Mentagan sebelah loji air Belimbing saja. Perjalan dari Kuantan mengambil masa dalam 40 ke 50 minit. Jika perasan, sebenarnya kita melalui jalan bersebelah dengan Sg Pahang yang besaq. 


am not in ? no probs selfie my solution. now am in.



at 11:56 am

agak lewat masuk sebab tunggu makanan yang desediakan. tapi aku x bawak. dalam beg dah ada roti dan biskut. sebab daypack, jadi x makan masa lama sgt.

kasut yang bersesuain diperlukan. Pacat? mesti lah ada. Tapi Alhamdulillah x kena. Sebab sempat elak rasanya.


Laluan yang dilalui hampir 80% mengikuti laluan air. Tak nampak pulak bekas laluan yang tempat ni selalu di lawati. Itu yang best, baru back to real nature. Winks




batuan yang berlumut dan nampak lembab menaikan suasana sepanjang perjalanan.








ada laluan yang dilalui terasa mcm laluan gergasi. betapa kerdil dan lemah je kita ni.



kehijauan yang masih terjaga yang mendamaikan.




sepanjang perjalanan mengharungi laluan air, terdapat beberapa pokok besar yang telah rebah ke bumi. tapi kita masih boleh lalu di bawahnya hihi. faham kot apa aku cakap? x faham tengok la gambaq yang disertakan ni no.





this one of my fav pictures. such a bless to see with my own naked eyes. Subhanallah


rasanya pokok ni tumbang berjemaah kot. lawa plak amik gambaq bawah tu.





at 12:36 pm sampai di kolam tingkat pertama. Rehat sekejap.




Kalau perasan, struktur batuan sepanjang perjalan sangat menarik. Dengan lumutnya dan susun atur yang disebabkan hukum alam yang di atur oleh Allah. Exciting to see more until next level.

Bersambung ni Part seterusnya. To be continued in next Part.

0 comments